Cartamundi bundelt zijn krachten met de Koning Boudewijnstichting om het Cartamundi Global Fund op te richten. Het fonds zal projecten ondersteunen in de verschillende landen waar Cartamundi actief is. "Met dit fonds willen we teruggeven aan de gemeenschappen waarin we leven en werken", zegt Stefaan Merckx, CEO van de Cartamundi Groep. Het Cartamundi Global Fund zal zijn activiteiten starten in 2021.

Het nieuwe fonds is vooral bedoeld om kinderen en jongeren tussen 1 en 18 jaar te helpen. “Via dit fonds willen we investeren in hun toekomst en de volgende generaties helpen. Onze projecten zullen ondersteuning bieden om te leren en te groeien, evenals de basisvaardigheden om een volwaardig en lonend leven te leiden”, legt Stefaan Merckx uit.

Gebouwd op gezondheid, samenhorigheid en onderwijs

Met de missie “Sharing the magic of caring for people” zal het Cartamundi Global Fund zich richten op projecten die bijdragen aan een betere gezondheid, sociale cohesie en onderwijs. De eerste pijler, gezondheid, omvat mentale fitheid en ontwikkeling van alle mensen in de samenleving.

Ana Carolina Gonçalves, EVP Latijns-Amerika bij Cartamundi legt uit: “De laatste tijd is er een verhoogde behoefte aan emotionele steun. Ons fonds steunt projecten die de geestelijke gezondheid van kinderen en jongeren versterken. Door hen te leren hoe ze mentaal voor zichzelf kunnen zorgen, bestrijden we het risico op sociaal isolement.”

Door de sociabiliteit te ondersteunen, verbetert Cartamundi de sociale cohesie tussen generaties, culturen en samenlevingen. De laatste pijler is het onderwijs. Cartamundi stimuleert kansarme groepen om hun talenten te ontwikkelen. “Ons fonds zal zijn steun afstemmen op de behoeften van kinderen in specifieke regio’s.”

Het fonds wil ook het gemeenschapsgevoel van alle Cartamundi-medewerkers versterken. “We zullen onze collega’s aanmoedigen om sociaal geëngageerd te worden. Medewerkers zijn vrij om projecten voor te stellen die hen na aan het hart liggen.”

Lange termijn samenwerking

Het idee voor een wereldwijd fonds is ontstaan uit de wens om de lokale gemeenschappen op lange termijn te ondersteunen. “We willen niet alleen maar geld doneren. We streven ernaar om samen te werken en duurzame oplossingen aan tafel te brengen”, zegt An Christiaen, Global Corporate Social Responsibility Manager bij Cartamundi.

In de Koning Boudewijnstichting (KBF) vond Cartamundi de juiste partner. “Door samen te werken met de KBF kunnen we er zeker van zijn dat elke cent naar de mensen gaat die ze het meest nodig hebben.”

Nicolas Bastenie, filantropieadviseur bij KBF, is verheugd om het fonds samen met Cartamundi op te richten: “We zijn altijd blij als er meer en betere filantropie kan worden gedaan. Het Global Cartamundi Fund zal zeker zijn steentje bijdragen. We hebben het fonds opgericht door middel van een intensieve dialoog. En we waarderen dat Cartamundi de tijd heeft genomen om na te denken over zijn waarden en ambities. We staan aan het begin van een mooi verhaal, waarin het internationale karakter en de lokale aanwezigheid van onze beide organisaties hun volle potentieel zullen laten zien”.

Een jaar van positieve bijdragen

Waarom wordt het fonds nu gelanceerd? “In 2020 zouden we 50 jaar Cartamundi vieren,” zegt Stefaan. “Maar toen Covid-19 toesloeg, wisten we dat we onze prioriteiten moesten verleggen. We besloten om het wereldwijde fonds voor het einde van het jaar tot leven te brengen, om een positieve bijdrage te leveren”, zegt Stefaan Merckx.

Eerder dit jaar produceerden Cartamundi-fabrieken in de VS gezichtsschilden, terwijl de fabriek in Ierland medische testkits assembleerde. In juli richtte Cartamundi een joint venture op met de Universiteit van Antwerpen om de behoefte aan hoogwaardige gelaatsschermen in de Belgische gezondheidszorg te verlichten.

Stefaan Merckx: “Ons idee van succes gaat verder dan economische winst. We willen een verschil maken voor mens en maatschappij. Door de oprichting van het Cartamundi Global Fund zijn we een stap dichter bij de verwezenlijking van die ambitie.”

De Koning Boudewijnstichting zal haar eerste open oproep tot projecten voor het Global Cartamundi Fund lanceren in de loop van het eerste kwartaal van 2021.

• Press file