Cartamundi - Welkomspel voor anderstalige nieuwkomers in het lager onderwijs

22/05/2017
2:01 PM

Een vreemd land, een nieuwe woonst, een grote school, een andere taal, nieuwe vriendjes,… Voor kinderen die nog maar pas in ons land wonen, is naar school gaan een moeilijke ontdekkingstocht. Spelenderwijs kennismaken met die vele nieuwe dingen maakt een vlotte integratie veel gemakkelijker.

Maandag en dinsdag gaan zeven scholen uit Turnhout aan de slag met het “Welkomspel”, een gloednieuw bordspel om anderstalige nieuwkomers in het lager onderwijs vertrouwd te maken met de taal en hun nieuwe omgeving. Voor dit bordspel bundelden de Lerarenopleiding van Thomas More in Turnhout en Cartamundi hun expertise.

Al spelend integreren

De taal onder de knie krijgen, dat grote schoolgebouw verkennen, de schoolcultuur leren kennen,… het is een hele klus voor anderstalige kinderen, die in een Vlaamse lagere school terechtkomen. Het Welkomspel van Cartamundi en Thomas More helpt hen niet alleen om Nederlands te leren, het introduceert hen ook in de schoolcultuur. Dat een schooldag netjes opgedeeld is in lesuren, speeltijd, een middagpauze en weer lesuren is voor kinderen, die van de andere kant van de wereld komen niet altijd evident. En hoe zit dat nu met die speelplaats, de refter, de turnzaal en andere lokalen? En wat doe ik best wel en wat juist niet?

De Turnhoutse onderwijsraad bracht de uitdagingen bij het verwelkomen van anderstalige nieuwkomers in de klas onder de aandacht. Het onderwijs is de geknipte omgeving om integratie te stimuleren, maar mist de gepaste tools. De hogeschool en het bedrijf namen de handschoen op. Het Welkomspel is een eerste antwoord op de vraag.

Co-creatie van onderwijs en onderneming

Voor het nieuwe bordspel bundelden de Lerarenopleiding van Thomas More in Turnhout en Cartamundi hun expertise en werkten intensief samen. Vier studenten van het vak ‘Innovaties in Onderwijs’ brachten met een bevraging van de Turnhoutse scholen, Hivset en docAtlas de behoeften in kaart. De studenten creëerden daarmee de content van het spel en bewaakten de educatieve doelstellingen van de lagere scholen. Medewerkers van Cartamundi leidden de uitwerking van het spelconcept, de visualisatie en de productie van het bordspel in goede banen.

Het spel werd uitvoerig getest voor het in beperkte oplage is gedrukt. Op 22 en 23 mei is het de beurt aan zeven Turnhoutse scholen om ermee aan de slag te gaan. Dankzij de positieve ervaring met de ontwikkeling van dit bordspel plannen Thomas More en Cartamundi in de toekomst een verdere structurele samenwerking als partners in onderwijs.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen in de bedrijfsstrategie

Maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft een belangrijke plek gekregen binnen de bedrijfsstrategie van Cartamundi. Het bedrijf is ervan overtuigd dat kinderrechten een verantwoordelijkheid zijn van elke onderneming. Samen met prominente spelers zoals Telenet, IKEA Belgium, The Shift, UNICEF richtte Cartamundi het Children’s Rights & Business Principles (CRBP) op, waarvan Cartamundi CEO Chris Van Doorslaer co-voorzitter is. Het doel? Bedrijfsleiders aansporen om de principes te implementeren in hun bedrijfsstrategie en activiteiten. Positieve bijdragen leveren aan de lokale community is ook een van de pijlers van het MVO-beleid. Cartamundi werkte daarom graag samen met de Thomas More-hogeschool om een gemeenschappelijk thema uit de regio aan te pakken.

Samen sterk voor diversiteit en onderwijsinnovatie

Cartamundi blikt met een positief gevoel terug: “Wij zijn ons ervan bewust dat wij als Kempische firma een maatschappelijke taak kunnen vervullen voor onze gemeenschap. Zo betekent investeren in kinderrechten en ons engagement voor het CRBP een bijdrage aan een duurzame toekomst en maatschappij. Wij zijn dan ook trots dat wij deze samenwerking met Thomas More kunnen verwezenlijken en dat we via een bordspel kinderen op weg helpen met hun integratie in de school”, stelt Bert Van Pelt, Corporate Social Responsibility Manager van Cartamundi.

Ook Daniëlle Schuurmans van de Lerarenopleiding van Thomas More is zeer tevreden over de samenwerking: “Meer en meer leerkrachten staan dagelijks voor een diverse klas en kunnen tools, die integratie bevorderen best gebruiken. De Lerarenopleiding van Thomas More zet sterk in op onderwijsinnovatie. Als we daarvoor kunnen samenwerken met een wereldtopper als Cartamundi laten we die kans niet liggen. En ook voor onze studenten was het een unieke ervaring. Lesgeven leren ze in de hogeschool en vooral tijdens stages in het onderwijsveld. Maar een pedagogisch project opzetten, samen met een internationaal bedrijf was gewoon een buitenkans.”

Meer info

Hebt u interesse om het spel ook in te zetten in uw school, reserveer dan het spel op de volgende pagina.

Meer informatie over het spel:

• An Christiaen| Corporate Social Responsibility Manager | Cartamundi

| 014 44 59 31

• Danielle Schuurmans | Docent Innovaties in onderwijs | Thomas More

| 0498 13 09 43

• Press file

22/05/2017
2:01 PM

Get in touch with the relevant Cartamundi media relations team