Cartamundi - Rondetafel CEO’s en workshop over kinderrechten

01/12/2016
1:52 PM

Kinderrechten zijn ook zaak van uw business. Meer dan op het eerste gezicht wel lijkt. Om bedrijven daarvan bewust(er) te maken, organiseerde de Belgische Commissie voor Children’s Rights & Business Principles (CRBP) op dinsdag 29 november een hands-on workshop en een exclusieve CEO-rondetafel.

Beide co-voorzitters van het CRBP, Olivier Marquet van Unicef en Cartamundi CEO Chris Van Doorslaer, waren aanwezig op het event.

Kinderrechten zijn allerminst een zaak van het beleid, de overheid en ngo’s alleen. Ook bedrijven spelen een belangrijke rol in de bescherming ervan. Binnen Cartamundi zijn wij ervan overtuigd dat respect voor kinderen en hun rechten deel is van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van elke ondernemer. Cartamundi helpt mee om andere ondernemers te overtuigen dat kinderrechten een essentiële investering vormen voor een duurzame toekomst en maatschappij.

Tevens betekent het zich inzetten voor kinderrechten ook dat wij ons inzetten voor het welzijn van onze eigen medewerkers. Daarnaast zijn kinderen een belangrijke doelgroep voor Cartamundi en versterken de inzet voor kinderrechten ons imago, merk en aantrekkelijkheid als werkgever bij sollicitanten.

Naast Cartamundi zetten ook IKEA Belgium, Solvay, Telenet, Mithra Pharmaceuticals, Rosy Blue, BVBA 32, The Shift, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Kinderrechtencommissarissen, Universiteit Antwerpen , VBO en UNICEF hun schouders achter het CRBP.

Sensibiliseren en best practices

Toch zijn vandaag nog te weinig bedrijven bewust hoe belangrijk hun rol wel is. Iedere ouder is bezorgd om het welzijn van zijn kinderen, maar zodra die ouder het bedrijf binnenstapt, blijken kinderrechten niet langer een ‘burning platform’.

Doel van het CRBP is bedrijfsleider aan te moedigen om de principes te integreren in hun bedrijfsstrategie, hun activiteiten en bedrijfscultuur. Sensibiliseren en inspireren is vandaag de grootste uitdaging van de commissie.

Hoe concreter, hoe beter. Dus bracht de CRBP-commissie ‘haar’ leden-bedrijven rond de tafel met CEO’s van geïnteresseerde grote en minder grote ondernemingen.

Door uitwisseling van best practices probeert het CRBP de ogen van andere bedrijfsleiders te openen en zelf tot actie over te gaan. Kinderrechten zijn geen ver--van-ons-bedshow en alle bedrijven komen vroeg of laat, op één of andere manier in aanraking met kinderen of kinderrechten.

Naast het CEO-event organiseerde het CRBP ook een praktijkgerichte workshop. Hier leerden bedrijven hoe ze aan de hand van de 10 ‘Children’s Rights & Business Principles’  heel concrete acties kunnen ondernemen in het belang van het kind. Ze hoeven het trouwens niet altijd heel ver te zoeken. Het kan op de werkvloer, op de markten en in de gemeenschap waarin ze actief business doen. Steeds op maat welteverstaan, binnen mogelijkheden en activiteiten van het bedrijf. En zonder dat elk initiatief gepaard moet gaan met een zwaar kostenplaatje.

CRBP Workshop

Meer informatie over Children’s Rights & Business Principles vindt u op de website.

Bekijk alvast de videocases van Cartamundi, Solvay, Ikea Belgium en Telenet.

01/12/2016
1:52 PM

Get in touch with the relevant Cartamundi media relations team